Molibden (Mo) Nedir?

Molibden, insan vücudunda hayati önem taşıyan elementler arasındadır. Molibden özellikleri şunlardır; çakraları dengeler, bitki ve insanların beslenmesinde de yer alan molibden, önemli bir enzim türüdür.

Molibden Faydaları

Vücudun molibden ihtiyacı çok az olsa da birçok hayati bileşenin bir parçasıdır. Molibden olmadığında, ölümcül sülfitler ve toksik maddeler vücutta birikebilir. Molibden zararlı sülfitleri parçalamaya ve toksinlerin vücutta oluşmasını önlemeye yardımcı olan enzimleri harekete geçirir. Kofaktör olarak dört temel enzimi aktif hale getirir. Vücuttaki birçok biyolojik süreç için gereklidir. Hücrelerde enerji üretimi, sinir sistemine sinyal gönderilmesi, atıkların işlenmesi gibi süreçlerde katkıları vardır.

Molibden İçeren Besinler

Molibden, bakliyat, tahıllar ve organ etlerinde yüksek oranda bulunur. İşlenmiş gıdalar molibden içeriğini büyük oranda kaybeder. Molibden içeren bazı besinler şunlardır; fasulye, baklagiller, bezelye, mercimek, meyveler ve sebzeler, hayvansal ürünler, sakatatlar, karaciğer, böbrek, tahıl, soya ürünleri vb.

Molibden Eksikliği ve Fazlalığı

Molibden eksikliği genelde çok yaşanmaz. Ancak buna rağmen molibden eksikliği yaşanırsa ağız ve diş eti bozuklukları, erkeklerde iktidarsızlık, kanser gibi sorunlara yol açabilir.

Fazla miktarda molibden alınması halinde, nöbetler, halüsinasyonlar ve beyin hasarları ortaya çıkabilir. Molibden fazlalığının, gut hastalığı, kemik yapısının zayıflaması, kadınlarda doğurganlığın azalması gibi bazı yan etkileri de vardır.

Ticari Olarak Bulunduğu Formlar

Doğada serbest halde bulunmaz. On farklı mineralde bulunur. Molibdenin en çok bulunduğu mineral, molibden disülfür (MoS2) yani molibdenittir. Molibdenit, ekonomik değere sahip tek mineraldir. Molibden, genellikle oksitler halinde bileşikler oluşturur. Kükürtle sülfür bileşikleri oluşturabilir. Molibden dioksit (MoO2) ve molibden trioksit (MoO3) en önemli bileşikleridir. Amonyum molibdat (molibden VI), potasyum molibdat (molibden VI), sodyum molibdat (molibden VI) gibi formları gıdalara ilave edilebilir.

Günlük Tüketilmesi Gereken Miktar

50 mcg.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir