D Vitamini Nedir?

Steroid bir hormon olarak kabul edilen D vitamini, yağda eriyen bir vitamindir. D vitaminleri kalsiferoller olarak da adlandırılırlar. D vitamini, kalsiyum ve fosforun bağırsaktaki kullanımı ve emilimi için gerekli bir vitamindir. Vücudu kas zayıflığına karşı korur. Kalp atışının düzenlenmesinde etkilidir. Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir, tiroit fonksiyonları ve normal kan pıhtılaşması için gereklidir. Güneş ışınlarının etkisiyle deride D vitaminine dönüşür.

D Vitamini İçeren Besinler

D vitamini; karaciğer, balık, yumurta, tereyağı, peynir, süt, kefir, yoğurt, mantar ve yulafta bulunur.

Günlük Alınması Gereken Miktar

D vitamini günlük tüketilmesi gereken miktar 5 mcg’dir.

D Vitamini Eksikliği ve Fazlalığı

D vitamini eksikliği kemikte şekil bozukluklarına neden olur. D vitamini eksikliği olan çocukların kaslarında güçsüzlük vardır. Ayağa kalkmakta ve yürümekte zorluk çekerler.

Yetişkinlerde D vitamini eksikliği kemik erimesine neden olur. D vitamini eksikliği belirtisi olarak kemik erimesi, belli bölgelerde veya tüm kemik – kaslarda ağrılar şeklinde kendini gösterir. Yetişkinlerdeki kas güçsüzlüğü, dengesizlik ve düşme eğilimini, dolayısıyla kırık riskini arttırır.

D vitamini fazlalığında kandaki kalsiyum seviyesi artar (hiperkalsemi) ve bazı hastalıklar ortaya çıkar. D vitamini fazlalığı, poliüri (aşırı idrar üretimi), noktüri (gece aşırı idrara çıkma), polidipsi (aşırı susama) şeklinde kendini gösterir. D vitamini fazlalığının diğer etkileri ise şöyle: Kalp ve damar yollarında kireçlenme, kalp ritim bozukluğu, kas güçsüzlüğü, kas ağrıları, kramplar, yüksek tansiyon.

Gıdalarda Kullanım Şekli

D vitamini gıdalarda vitamin zenginleştirmesinde kullanılır. Yağ bazlı gıdalarda yağda eriyen formları, su bazlı gıdalarda ise suda eriyebilen toz formları D vitamini ile zenginleştirme amaçlı olarak kullanılmaktadır.

Ticari Olarak Bulunduğu Formlar

Kolekalsiferol ve Ergokalsiferol

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir