C Vitamini Nedir?

Askorbik asit olarak da bilinen C Vitamini, bazı gıdalarda doğal olarak bulunan veya sentetik olarak üretilebilen, suda çözünür bir vitamindir. İnsanlar C vitaminini sentezleyememektedir, bu yüzden günlük beslenme diyetindeki mutlaka bulunması gerekir.

C Vitamini Faydaları

C vitamini, kollajen, L-karnitin ve bazı nörotransmiterlerin biyosentezi için gereklidir. Protein metabolizmasında rol oynar. Önemli bir fizyolojik antioksidandır ve alfa-tokoferol (E vitamini) de dahil vücuttaki diğer antioksidanları yeniden ürettiği gözlemlenmiştir. Biyosentetik ve antioksidan işlevlerine ek olarak, bağışıklık fonksiyonunda önemli rol oynar ve bitki bazlı gıdalarda mevcut olan demir formundaki heme olmayan demirin emilimini geliştirir. Askorbik asit suda çözündüğü ve ısıyla yıkıma uğradığı için, yiyeceklerdeki C vitamini içeriği uzun süre depolama veya pişirme sonrası azalabilir. Bu kayıplar, buharda veya mikrodalga fırında pişirme yöntemleriyle azaltılabilir. Ancak, meyve ve sebzeler gibi en iyi C vitamini besin kaynaklarının çoğu çiğ olarak tüketildiği için kayıplar minimuma indirilmiş olur.

C Vitamini İçeren Besinler

C vitaminin zengin olduğu kaynaklar arasında meyve ve sebzeler yer alır. Turunçgiller, domates, domates suyu, patates, kırmızı ve yeşil biber, kivi, brokoli, çilek, Brüksel lahanası ve kavun vb. buna örnek gösterilir.

C Vitamini Eksikliği ve Fazlalığı

Vücuttaki C vitamini eksikliği, diyette yeterli miktarda C vitamini bulunmamasından kaynaklanır. C vitamini kolajen oluşumunda görev aldığı için, eksikliği vücutta yeni kolajen üretilemeyeceği anlamına gelir. Bu durum çeşitli dokuların bozulmaya başlamasına neden olur ve vücudun sağlığı ve onarımı etkilenir. 3 ay veya daha uzun süre C vitamini eksikliği de, iskorbüt hastalığına yol açabilir. C vitamini eksikliğinin ilk belirtileri yorgunluk, halsizlik, kas ve eklem ağrıları, kolay morarma ve ciltte küçük, kırmızı-mavi morluklar gibi görünen lekelerdir. Diğer semptomlar kuru cilt, saç kırılması, diş etlerinin şişmesi ve solması, diş etlerinde ani ve beklenmedik kanama, burun kanamaları, yaraların kötü iyileşmesi, enfeksiyonlarla mücadelede sorunlar, eklemlerde kanama, kemiklerde değişiklikler, diş kaybı ve kilo kaybı olarak görülebilir. Teşhis ve tedavi edilmezse, nefes darlığı, sinir problemleri, ateşlenme ve nöbet ile sonuçlanabilir. Beyin içinde ve kalbin etrafındaki kanama, tedavi edilmemiş C vitamini eksikliği olan bazı kişilerde ölüme neden olabilir. Ancak, bu son derece nadirdir.

Çok fazla tüketilmesi sindirim sıkıntısı ve böbrek taşlarına neden olabileceği gibi genellikle suda çözündüğü için fazlası idrar yoluyla vücuttan atılır.

Günlük Alınması Gereken Miktar

80 mg*

*4 yaş ve üzeri sağlıklı bireyler için geçerlidir.

Ticari Olarak Bulunduğu Formlar

L-Askorbik Asit, Sodyum L-Askorbat, Kalsiyum L-Askorbat, Potasyum L-Askorbat, L-Askorbil 6-Palmitat, Magnezyum L-Askorbat, Çinko L-Askorbat

Gıdalarda Kullanım Şekli

Çeşitli gıda ürünlerinde C vitamini zenginleştirmesi amaçlı kullanılır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir